söndag 3 januari 2010

Ett liv bakom lås och bom

Fa vad livet kan vara svårt. Att bara räcka till. Att bara existera. Att bara existera innebär en massa krav.
Praktiskt - boende, pengar, arbete, plugg, inredning.
Psykiskt/mentalt/själsmässigt - Intelligens, erfarenhet, styrka, självförtroende, att vara rätt.
Vad som måste finnas med i båda kategorierna är möjlighet. Att ha möjligheten. Möjligheten att skaffa lägenhet (ekonomiskt, bostadsbristen, köerna), att skaffa pengar (arbetslösheten, brist på jobb som passar alla, inget csn för de som inte vill plugga), skaffa inredning (återigen - pengarna?).

Möjligheten att ha en styrka i sig som mejar ner alla hinder som inte går att undgå. Att skaffa självförtroende i en värld som aldrig accepterar och alltid pushar över gränserna fastän en ska vara inrutad i "normalrutan". Att vara rätt i en värld som inte ens accepterar "det normala".

Vad händer med dom som inte har möjligheten då? Finns det möjlighet för alla? Svaret är ett simpelt nej.

Jag är samhällskritisk. I allt jag gör. I själ och hjärta. I kläder och utseende. I musik och vänner. I känslor och tankar.

Jag är inte nöjd. Det borde ingen vara. Allt är snedvridet och uppochner. Allt är förvirrat och blassé.

Rutan klockan 7 råttan.
Jag har en dålig dag idag.

2 kommentarer:

  1. Puss och kram kära du. Jag är så nervös för att komma ut i världen på grund av de tankar som jag har haft de senaste veckorna och som du skrivit. Men det ska nog gå bra. För jag har KRAFTEN att pröva den! Så säg nu vad du önskar dig?!

    SvaraRadera
  2. Önskelistan den är 3 mil lång.
    gaal, vi ska inte vara nöjda. Vi ska fortsätta att vara kritiska och skrika. För alla de som inte kan. För alla vi som kan. För alla ska vi fortsätta vår kamp. Det du! Älskar dig baby

    SvaraRadera